استخدام کارشناس به صورت پاره وقت

استخدام کارشناس به صورت پاره وقت 

انجمن زنان کارآفرین بصورت پاره وقت کارشناس استخدام می نماید لطفا رزومه خود را به آدرس ایمیل انجمن ارسال بفرمایید .

karafarin.zanan@gmail.com

نقش زنان در دوران دفاع مقدس

تاثیر زنان دوران دفاع مقدس

انجمن زنان کارآفرین با همکاری اداره کل امور بانوان شهرداری تهران برگزار کرد:
📌بررسی نقش زنان در دفاع مقدس به همراه با نمایش فیلم گیلانه
📌انجمن زنان کارآفرین با همکاری اداره کل امور بانوان شهرداری تهران به مناسبت هفته دفاع مقدس و با هدف بررسی نقش زنان در دفاع مقدس، دوشنبه ۸ مهر ۹۸ اقدام به نمایش فیلم گیلانه با حضور رخشان بنی اعتماد، کارگردان این فیلم در سرای محله ساعی نمود.
📌به گزارش روابط عمومی انجمن زنان کارآفرین، در این برنامه که زهرا بهروز آذر، مدیر کل امور بانوان شهرداری تهران، فیروزه صابر، مؤسس و مدیرعامل بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان و جمعی از بانوان و اعضای انجمن زنان کارآفرین حضور داشتند، ابتدا فیلم گیلانه در حضور کارگردان فیلم به نمایش درآمد و سپس نقد و بررسی آن انجام شده و هر یک از حاضرین نظرات خود در خصوص این فیلم را مطرح نمودند.

بازدید اعضای انجمن زنان کارآفرین از خانه خورشید به مدیریت خانم لیلا ارشد

بازدید اعضای انجمن زنان کارآفرین از خانه خورشید

?بازدید از خانه خورشید

?اعضا انجمن زنان کارآفرین روز سه شنبه ۲۶ شهریور۹۸ از خانه خورشید بازدید کردند.
?به گزارش روابط عمومی انجمن زنان کارآفرین، ارشد، موسس خانه خورشید در این بازدید با بیان اینکه خانه خورشید فعالیت خود را از بهمن ماه ۱۳۸۵ در محله دروازه غار تهران آغاز کرد تا به عنوان اولین مرکز گذری کاهش آسیب اعتیاد زنان ، در محله ای پر آسیب ، مکانی برای ارائه خدمات درمانی حمایتی و بهداشتی به زنان باشد، گفت: هدف اصلی خانه خورشید کاهش آسیب های فردی و اجتماعی سوء مصرف کنندگان مواد مخدر و محرک و بیماری های ناشی از آن برای زنان مصرف کننده است.
?ارشد تصریح کرد: این جا مرکزی است که در آن برای بهبودی زنان مراجعه کننده تلاش شده ، با آنان همدلی و همفکری می شود تا امید به آنان بازگردد و راه زندگی را در میان نا ملایماتی که گاه خود در به وجود آمدن آن ها نقشی نداشته اند، یافته و رشد کنند.
?ارشد با اشاره به اینکه برنامه کاهش آسیب برای زنان مراجعه کننده و تلاش برای بازگشت آنان به جامعه و خانواده ، فعالیت های خانه خورشید را به مرور وارد حوزه های حرفه آموزی و اشتغال زایی نیز کرده، اظهار داشت: در این راستا خانه خورشید با هدف کمک به حفظ مخیط زیست در کارگاه خیاطی حدود پانصدهزار کیسه پارچه ای تولید کرده و یکی دیگر از مشاغلی که برای خانم ها داشته ایم فعالیت در حوزه بسته بندی بوده است.
?گفتنی است، در ادامه جلسه اعضا انجمن ایدهها و نظراتی متناسب با فعالیت های خود در راستای توسعه و بهبود فعالیت های مرکز و اشتغال زنان با درنظر گرفتن بازار، مطرح کرده و از خدمات دندانپزشکی که به خانم ها و فرزندان آن ها ارائه می شود و کارگاه خیاطی و سایر بخش ها بازدید صورت گرفت.

دور همی صمیمانه انجمن زنان کارآفرین

دورهمی صمیمانه انجمن زنان کارآفرین با رویکرد کارآفرینی

☘دور همی صمیمانه انجمن زنان کارآفرین به میزبانی سرکار خانم مجتبوی
همراه با نقد کتاب «ژاکت آبی»☘

✅انجمن زنان کارآفرین ایران به همت خانم معصومه مجتبوی دورهمی دوستانه و صمیمانه‌ای رادر روز ۱۶ مردادماه ۹۸ برگزار کرد، در این دورهمی پس معارفه اعضای جدید، به نقد و بررسی کتاب «ژاکت آبی» نوشته ژاکلین نوگراتز پرداخت.
✅در جلسه نقد این کتاب یکی از مزایای «ژاکت آبی» هم‌ذات‌پنداری با افراد و ماجراهای مطرح‌شده در آن بیان شد و از مقاومت موسسات خیریه در برابر فقرزدایی صحبت شد که معمولا گرایش به توزیع دستی کمک‌ها، از دست رفتن ماهیت، منافع و هویت موسسات خیریه در صورت حذف فقر، نگرانی بابت آگاه شدن مردم از مورد بهره‌کشی قرار گرفتن و بی‌اعتمادی جامعه محلی و گروه‌های بومی به سیستم‌ها و سازمان‌های بزرگ از جمله دلایل آن است.
✅نویسنده کتاب، طی سال‌های سکونت در آفریقا، تجربیات پروژه‌های فقرزدایی با چهار رویکرد خیریه‌های سنتی، شرکت‌های دارای مسئولیت‌پذیری اجتماعی، کارآفرینان اجتماعی و نیز کسب‌وکارهای پایین هرم را به دقت رصد کرده و در نهایت صندوق کارآفرینی اجتماعی «آکیومن» را تاسیس می‌کند که با ترکیب چهار رویکرد فوق، نسخه‌ای نوآورانه برای تلفیق فقرزدایی پایدار با کسب‌وکار سودآور ارائه می‌دهد.
✅جواد تمنانلو مترجم این کتاب است که توسط انتشارات میراث اهل قلم در ۳۹۶ صفحه منتشر شده‌است.

نشست با ایلنا به مناسبت روز کارآفرینی

نشست ایلنا با اعضای انجمن ملی زنان کارآفرین؛
کارآفرینی زنان، هارمونی کار و زندگی
کارآفرینی زنان، هارمونی کار و زندگی
موسسین انجمن زنان کارآفرین تجربیات خوبی در حوزه کارآفرینی زنان داشته‌اند. به همین دلیل یک تشکل صنفی راه‌اندازی کردند تا بتوانند از این طریق ظرفیت‌های کارآفرینی را بالا ببرند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، موانع کسب و کار زنان چه در حوزه فرهنگی و چه در حوزه اقتصادی کم نیستند. نهاد خانواده موانعی را برای پیشرفت زنان برای حضور اجتماعی ایجاد می‌کند و زنانی که در این عرصه‌ها موفق بوده‌اند، برای آموزش خیلی از مهارت‌ها تلاش کرده‌اند. انجمن زنان کارآفرین پانزده سالی است که طی همایش‌ها و جلساتش می‌کوشد تا در حوزه موانع فرهنگی پیش روی کارآفرینی زنان، کارگاه‌های آموزشی، همایش‌هایی در دانشگاه‌ها و شهرهای مختلف برگزار کند. با این‌حال عمده تمرکز این انجمن در پاسخ به مسائل فرهنگی است. زهرا نقوی (عضو هیئت مدیره انجمن ملی زنان کارآفرین)، ربابه حامدی (دکترای روانشناسی و مدرس دانشگاه علوم پزشکی تهران)، زهرا رهایی (مدیر کمیته پژوهش انجمن زنان کارآفرین) و فریبا یاراحمدی (نایب رئیس هیئت مدیره انجمن ملی زنان کارآفرین) در این نشست که در خبرگزاری ایلنا برگزار شد، حضور داشتند.

حضور اجتماعی زنان معمولاً موانع زیادی دارد. از موانع اقتصادی گرفته تا برخی عرف‌هایی که زنان را از حضور در اجتماع منع می‌کند. مقدمه‌ای از فعالیت‌های عمده انجمن کارآفرینی زنان در پانزده سالی که شکل گرفته بگویید. عمده راهکارها و فعالیت‌های انجمن در چه حوزه‌ای متمرکز است و مسیرهای خود را چگونه می‌یابد؟

فریبا یاراحمدی (نایب رئیس هیئت مدیره انجمن زنان میدر کارآفرین): از آنجا که مؤسسان انجمن زنان کارآفرین، اندوخته‌های خوب و قابل توجهی در حوزه کارآفرینی زنان داشتند اقدام به راه‌اندازی یک تشکل مدنى کردند تا بتوانند راهی برای انتقال و تبادل تجربیات فراهم کنند و از این طریق ظرفیت‌های کارآفرینی را بالا ببرند و پل ارتباطی بین نهادهای دولتی، غیردولتی، دانشگاه‌ها و زنان کارآفرین بزنند.

در همین راستا انجمن صنفی زنان کارآفرین در سال ۱۳۸۳ مجوز فعالیت خود را از وزارت کار گرفت و در سال ۱۳۸۴ انجمن ملی زنان کارآفرین پس از دریافت مجوز از وزارت کشور، کار خود را آغاز کرده و تا به امروز همگی در کنار اعضای دیرین و اعضای جدید و جدیدتر در مسیر اهداف خود گام برمی‌دارند.

ترویج کارآفرینی، حمایت از زنان کارآفرین و ترویج کارآفرینی در بین دانش‌آموختگان از اهداف این انجمن است. انجمن زنان کارآفرین اهداف و فعالیت‌های خود را در قالب چندین کمیته و کارگروه‌ ازجمله کمیته آموزش، پژوهش و مشاوره، روابط عمومی، مالى و عضویت انجام می‌دهد. انجمن، یک‌سری کارگروه دارد که در حوزه هاى تخصصى فعالیت می‌کنند. کارگروه صنعت و تجارت، گردشگری، آی‌تی، صنایع دستى و گردشگرى، کشاورزى و محیط زیست و کارآفرینی اجتماعی از مهم‌ترین این کارگروه‌ها هستند.

هریک از این کارگروه‌ها نقش و رسالتی را برگزیده‌اند تا به سمت اهداف اصلی انجمن حرکت کنند، برای مثال کارگروه آی‌تی تلاش می‌کند تا اطلس زنان کارآفرین را راه‌اندازی کند؛ تهیه دیتابیسی از زنان کارآفرین در کشور. کارگروه کارآفرینی اجتماعی نیز نشست‌های تخصصی را در حوزه کارآفرینی با همکاری وزارت کار و شهرداری برگزار می‌کند.

برگزاری همایش سالانه یکی از فعالیت‌های انجمن است تاکنون ۱۴ دوره موفق برگزار شده‌است .در چهاردهمین همایشی که برگزار شد، همایش «زنان کارآفرین؛ زندگی و کار» بوده که زمستان ۱۳۹۷ در دانشگاه بین‌المللی قزوین برگزار شد و بازخوردهای بسیار سازنده‌ای داشت. این همایش یک بخش علمی و و یک بخش اجرایی داشت و مفاهیمی از قبیل هارمونی کار و زندگی در این همایش مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

انجمن زنان کارآفرین سفرهای استانی و نشست‌های تخصصی را نیز به صورت پیگیرانه انجام می‌دهد و به‌دنبال گسترش این انجمن در سراسر میهن است و یک دفتر نمایندگی در استان گلستان دارد و برای چند استان دیگر در حال مذاکره مى باشد. انجمن زنان کارآفرین گام در راهی گذارده‌است که برای آن پایانی نمی‌بیند و می‌کوشد در این مسیر همپای هم‌وطنان و به‌ویژه زنانی باشد که جسورانه قدم در جاده نه‌چندان هموار کارآفرینی نهاده و می‌نهند.

روند پژوهشی در ساختار تشکیلاتی انجمن چه جایگاهی دارد؟ آیا در پژوهش‌ها به تجربیات زیسته افراد نیز توجه می‌کنید؟

زهرا رهایی (مدیر کمیته پژوهش انجمن زنان کارآفرین): انجمن یک نهاد مدنی با سابقه است که علاوه بر ترویج کارآفرینی زنان موانع بر سر راه توسعه کارآفرینی زنان و آغاز به کار آنان را پیگیری می‌کند. در این راه از مبانی نظری و دانش موجود در دانشگاه‌ها (دانش آشکار) و دانش اعضای انجمن که بر اساس تجربه زیسته آنها حاصل شده ( دانش ضمنی) بهره می‌بریم. در زمستان سال ۹۵ پس از برگزاری دوازده همایش در زمینه‌های گوناگون فعالیت‌های کسب وکار و تلاش برای شناسایی فرصت‌ها و چالش‌های هر حوزه، در چارچوب تفکر اکوسیستم کارآفرینی زنان و موانع و مشوق‌های توسعه فعالین زنان در ایجاد کسب و کار و کارآفرینی شناسایی شد.

دستاوردهای این همایش نشان داد که موضوع فرهنگ تاثیرگذارترین عامل در فضای اکوسیستم کارآفرینی زنان در ایران است. بر این اساس در طی سال ۹۶ روی شناسایی ابعاد مختلف فرهنگی تمرکز کردیم و در نهایت در بهمن ۹۷ نتایج پژوهش‌هایمان را در قالب همایش «زنان کارآفرین: هارمونی زندگی و کار» ارایه کردیم.

تفکر هارمونی نگاهی به زندگی است که متفاوت از تفکر تعادلی است. دستاوردهای پژوهشی انجمن زنان کارآفرین نشان داد که این نگاه به زندگی از دریچه تفکر هارمونی به مراتب با شرایط زندگی زنان کارآفرین به ویژه در موقعیت‌هایی که پیچیدگی و عدم اطمینان در محیط کسب و کار زیاد می‌شود، کاربرد بسیاری در ایجاد همنوایی بین نقش‌های خانوادگی و کسب وکار حرفه‌ای دارد.

زمانیکه زنی در کارش شکست می‌خورد، یک زن بیشتر از یک مرد دچار ضربه می‌شود. ما به این نتیجه رسیدیم که در چنین شرایطی نوع نگاه به زندگی باید تغییر کند. کارآفرینان به طور کلی ریسک‌پذیر، نتیجه‌گرا و برون‌گرا هستند. یک کارآفرین بر اجرای یک ایده تمرکز می‌کند؛ تفکر تعادلی برای همه ابعاد زندگی فرد سهم تعیین می‌کند تا بتواند در اجرای ایده همه وجوه را درنظر بگیرد. حتی مدیریت زمان و برنامه‌ریزی زمان هم یکی از این مسائل است.

تفکر هارمونی یک تفکر پویاست زیرا می‌گوید تعیین سهم ثابت برای فعالیت‌های زندگی بی‌معنی‌ست. مهم این است که فرد با توجه به الویت‌ها، ارزشها و انتظاراتی که در زمینه حرفه‌ای کسب و کار و غیر حرفه‌ای در زمینه نقش‌هایی که در اجتماع دارد در لحظه‌ای معین تصمیمی را اتخاذ کند که از آن احساس رضایتمندی کند. برای مثال ممکن است مجبور باشی به خاطر کار بخشی از وظایف مادری را کمرنگ کنی و بعضی جاها به خاطر وظیفه مادری بخشی از کار را کمرنگ کنی. این مدل یک نگاه همگرایانه در مقابل خواسته‌ها و آرزوهاست و سهم ثابتی برای هیچ کدام تعیین نکرده است.

۵O3A2037

یکی از مشکلات زنان کارآفرین این است که با سایر زنان که کارآفرین نیستند، قیاس می‌شوند. زنی که شاغل است و استخدام شده؛ ساعات روتینی را برای فعالیت اقتصادی در نظر دارد لذا مدل‌های تعادلی می‌تواند پاسخگوی نیازهایش باشد ولی یک زن کارآفرین ممکن است تا پاسی از شب درگیر فعالیت‌های حرفه‌ای خود بوده و مجبور باشد در مقطعی از زمان حضور فیزیکی کمتری در منزل داشته باشد گرچه این به معنای کمرنگ شدن حضور موثرش نیست. در اینجا با شاخص‌های ارزیابی در تفکر هارمونی، حضور موثر زن کارآفرین در خانواده و کسب وکار با ساعتهایی که در انجا حضور فیزیکی دارد سنجیده نمی‌شود بلکه با میزان رضایتمندی‌اش از وضعیت موجود ارزیابی می‌شود. این موضوع رویه دیگری هم دارد یعنی زمانی که زن کارآفرین برای ضرورت‌های زندگی مجبور است ساعات کمتری را به حضور فیزیکی در محیط کار اختصاص دهد.

ابعاد روانشناسی‌ای که شما در کارگاه‌های آموزشی بر آن تاکید دارید، چیست؟ چرا توجه به ابعاد روانشناسی حضور زنان در جامعه و ایجاد کسب و کار را مورد توجه قرار دادید؟

ربابه حامدی (دکترای روانشناسی و مدرس دانشگاه علوم پزشکی تهران): جامعه سنتی ما انتظار دارد که یک زن خانه‌دار

تمام و کمال کار کند. وقتی زن‌ها از کار سنتی خانه‌داری به سمت کار بیرون آمدند یک قدم برداشته‌اند. کار زنان در حوزه کارآفرینی جنبه دیگری دارد. حضور زن در بیرون از خانه نقش‌های متعددی را به زن واگذار می‌کند. وقتی که هدف‌ها بیشتر می‌شود، نقش زنان نیز بیشتر می‌شود. متناسب با انتظار جامعه و خانواده هر زمان زن باید در یک نقش قرار بگیرد که هر کدام زمینه‌های متعارضی نیز ممکن است داشته باشند. اگر زنی بخواهد در حوزه شخصی کمالگرایانه عمل کند، باید مدیریت داشته باشد. به عنوان یک زن سنتی در پس ذهن احساس گناه و نارضایتی ایجاد می‌شود و از جانب خانواده هم بازخوردهایی خواهد دید. بازی کردن با زمان و انرژی بین نقش‌های مختلف خیلی اهمیت دارد. یکی از مهم‌ترین چیزهایی‌ که می‌تواند یک زن کارآفرین را به هارمونی بین کار و زندگی برساند، این است که شناخت درستی داشته باشد. قوت و ضعف‌هایش را بداند و استرس ذهنی‌اش را کنترل کند.

ویژگی‌های شخصیتی انسانها مثل برونگرایی، پشتکار و نوجویی باید مدنظر قرار بگیرد. باید بررسی کنیم که وقتی با مانعی برخورد می‌کنیم در چه وضعیت و روحیه‌ای به لحلاظ روانی قرار داریم. ویژگی‌های شخصیتی نسبت به شرایط تغییر می‌کند. کسی صد درصد برونگرا یا درونگرا نیست. ما نسبت به شرایط روی یک پیوستار حرکت می‌کنیم. وقتی یک نفر بارها شکست می‌خورد، ممکن است روحیاتش تغییر کند. اگر از نظر درجه پشتکار روی هفتاد درصد جامعه باشد، ممکن است به زیر ۵۰ درصد برسد. استرس و اضطراب یک زن کارآفرین نسبت به یک مرد اصلاً قابل مقایسه نیست. مردها نیازی به هارمونی بین کار و زندگی ندارند. فضای جامعه به سمتی رفته که زن کارآفرین بار بیشتری را باید تحمل کند.

زنان کارآفرین برای رسیدن به خواسته‌هایشان باید self control قوی داشته باشند که یکی از موارد مهم آن کنترل هیجان‌ها است. هیجان‌هایی مثل استرس و اضطراب، خشم نسبت به دیگران و خود بسیار اهمیت دارد. خیلی مهم است که ببینیم که احساسی که یک زن کارآفرین به خود دارد، چه احساسی است. پیام‌هایی که چنین زنی نسبت به خود می‌گیرد باعث ایجاد احساس گناه می‌شود. یک زن کارآفرین در راستای رسیدن به برخی آرمان‌ها دچار عدم رضایت و غافل شدن از خود می‌شود. شاید یک جور برچسب خودخواهانه به زن زده می‌شود. زنان باید یاد بگیرند تا خودشان را هم دریابند و سرزنشگری را خاموش کنند، می‌توانند رابطه بهتری با اطرافیانشان داشته باشند. در این صورت احتمال اینکه خانواده را هم به همکاری بگیرد، خیلی بیشتر خواهد شد. برای انجمن زنان کارآفرین طی دو سال گذشته کارگاه‌هایی داشتیم که عنوان آن این بود که «چرا خوشحال نیستیم؟» آنجا متوجه شدیم که افراد نوعی احساس گناه نسبت به خودشان دارند.

بازخوردهایی که از جلساتی که با کارآفرین‌ها می‌گرفتید چه بوده است؟

زهرا نقوی (عضو هیئت مدیره انجمن ملی زنان کارآفرین): ما یکسری الگوهای فرهنگی و تربیتى داریم که با حضور زنان در جامعه مخالفت می‌ورزد. یک زن وقتی سفر کاری دارد به نظر خیلی بی‌مسئولیت می‌آید. ضمنا زنان کمترین وقت را به خودشان اختصاص مى‌دهند درحالیکه ما باید یاد بگیریم به خودمان هم زمانی را اختصاص دهیم.

زهرا رهایی (مدیر کمیته پژوهش انجمن زنان کارآفرین): یکی از کمک‌هایی که تفکر هارمونی به زنان می‌کند، غنی‌سازی نقش‌هاست. زمانی که در یک فعالیت کسب وکار مشغولید با چالش‌هایی مواجه می‌شوید که برای ساعات زیادی وقت وانرژی شما را می‌گیرد. اما این فرایند قابلیت‌هایی را در شما تقویت می‌کند که باعث می‌شود در عرصه‌های دیگر زندگی مانند مدیریت روابط با اعضای خانواده و دیگر افراد موفق‌تر عمل کنید. در واقع حضور موثر در یک کسب و

وکار باعث غنی شدن شما در سایر نقش‌ها خواهد شد. متاسفانه این قابلیت زنان کارآفرین در جامعه ما برجسته نشده است و کمتر به آن پرداخته می‌شود و به‌جای آن دایما از عبارت “تضاد نقش‌ها” استفاده می‌شود. یکی از دستاوردهای ما این بود که باید برای ترویج تفکر غنی‌سازی نقش‌ها بسیار تلاش کنیم.

در این مسیر بخش مهمی از جامعه مخاطب دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دختر هستند که به واسطه نشست‌هایی که در دانشگاه‌های مختلف ازجمله دانشگاه تربیت مدرس، شیخ بهایی، شریعتی، بین‌المللی امام خمینی و غیره داشتیم، برگزار می‌شود. در این نشست‌ها بحث ما این نیست که طرح و برنامه کسب و کار بنویسند و ایده‌ها را پرورش دهند بلکه هدف ترویج سبک زندگی کارآفرینی‌ست و اینکه چگونه نگاهشان را از نگاه تعادلی به نگاه هارمونی تغییر دهند.

پژوهش‌های این انجمن چگونه پایه مادی پیدا می‌کند و به کار بسته می‌شود؟ بالاخره بعد از گذشت پانزده سال از عمر انجمن باید نتایج اجرایی آن را مشاهده کرد.

زهرا نقوی (عضو هیئت مدیره انجمن ملی زنان کارآفرین): انجمن کارآفرینی زنان برنامه‌هایی برای اعضا دارد که یکسرى از این برنامه‌ها بر زنانی که تازه عضو شده‌اند، تمرکز دارد. اهداف، برنامه‌ها و حرکت انجمن تشریح می‌شود تا به زبان مشترک در این رابطه برسیم. یکسرى برنامه‌ها براى همه اعضاست مانند: برگزارى نشست‌هاى تخصصى، برنامه‌هاى آموزشى، بازدید از کسب و کار، سفرهاى استانى، دورهمى‌هاى دوستانه، معرفى فیلم و کتاب. این نشست‌ها و برنامه‌های تخصصی سمت و سوی همایش‌های ما را تعیین می‌کند. معرفی، نقد کتاب و فیلم با حضور کارگردان، نویسنده یا مترجم در یکى از حوزه‌هاى مدیریت، زنان و کارآفرینی است. فیلم‌ها و کتاب‌هایی که تاثیرات مثبتی در حوزه مدیریت زنان دارد، مورد استفاده قرار گرفته‌اند. آنچه انجمن در تمام این سالها دنبال آن بوده این است که بتواند بر الگوهای پرورشی و ذهنی تغییر مثبتى ایجاد کند.

از طرفی چیزی که ما در سطح جامعه خیلی کم داشتیم، الگوسازی بود. اگر قرار بود زنان موفقی را الگو بدهیم که در تمام ابعاد زندگی‌شان به نحو شایسته‌ای رشد کرده باشند، اطلاعات مکتوبى نداشتیم. یکى از اهداف انجمن معرفى این الگوها در سطح جامعه است. زنی داریم که در حوزه دامپروری کارآفرینی کرده است و با موانع و مشکلات زیادی رو به رو بوده است. شرایطى که براى بسیارى از ما ملموس و آشناست. این بانوى توانمند در سن ۷۵ سالگی همچنان فعال است.

۵O3A2042

انجمن تعامل و ارتباط خوبی با سازمانها، نهادهاى دولتى و تشکلهاى مرتبط دارد مانند وزارت کار، معاونت امور زنان، محیط زیست، کانون عالى کارفرمائى، اتاق بازرگانی، سازمان صمت، توسعه تجارت و … فعالیت اقتصادى مخاطبین و اعضاى ما دایره وسیعی دارد اما عمدتاً در مورد کسب و کارهای خرد و متوسط کار می‌کنیم. البته در حوزه کسب و کارهای بزرگ هم مخاطبینی داریم و به خصوص برای تسهیلگری و رایزنی جلسات متعددی با سازمان‌های مربوطه برگزار می‌کنیم. ما حتی اعضاى فعالى در صنعت پتروشیمی و خودرو داریم.

زهرا رهایی (مدیر کمیته پژوهش انجمن زنان کارآفرین): از بعد اقتصادی آماری که ما داریم، زنان بیشتر در بخش خرد و متوسط کار می‌کنند. مگر اینکه کسب و کار سریالی یا خانوادگی باشد. توسعه کسب و کار از این جهت برای زنان مشکل است که تا می‌خواهیم آن را توسعه دهیم، موانع چندین برابر مردان می‌شود. تامین مالی، چابکی، دوام در شرایط تلاطم اقتصادی بسیار مهم است و از این نظر کسب و کارهای خرد و متوسط بیشتر توسعه پیدا می‌کنند. مشکلات فرهنگی زنان دارای کسب وکارهای کوچک و متوسط و زنان دارای سرمایه‌های بزرگ ماهیتاً یکسان است. چراکه

برخی نگرش‌هایی در جامعه و خانوده و زنان وجود دارد که در بحث فرهنگی یکسان است. البته شدت و ضعف دارد.

راهکارهای جمعی و اجتماعی شما برای این مشکل چیست؟ عمده جامعه هدف مشکل اقتصادی دارد و مسائل اقتصادی خیلی از ابعاد رفتاری و حرکت جمع‌ها و به ویژه تعاونی‌های این چنینی را پوشش می‌دهد. مردها نیز دچار مشکلات اقتصادی می‌شوند. آیا ابعاد اقتصادی ابعاد فرهنگی موضوعرا نیز نمی‌سازد؟

زهرا رهایی (مدیر کمیته پژوهش انجمن زنان کارآفرین): بعضاً فکر می‌کنیم که اقتصاد همه چیز است درحالیکه قبل از هر کار اقتصادی باید تفکر همکاری جمعی در زنان تقویت شود . همانطور که قبلا هم بیان شد آشنایی با سبک زندگی کارآفرینانه بسیار مهم است. چنانچه فقط به ابعاد اقتصادی کارافرینی توجه شود نمی‌توان در مورد پایداری آن کسب وکار مطمئن بود. در سبک زندگی کارآفرینانه افراد می‌آموزند که چگونه شبکه سازی کنند. به همین دلیل آموزش این تفکر و این شیوه زیست بسیار مهم و مقدم بر هر فعالیت اقتصادی‌ست. کار گروهی فرصتی‌ست که معمولا مردان از ابتدا با بازی و فعالیت جمعی فرامی‌گیرند ولی زنان به دلیل بسیاری از موانع اجتماعی و فرهنگی به گونه‌ای غیررسمی از آن محرومند.

ربابه حامدی (دکترای روانشناسی و مدرس دانشگاه علوم پزشکی تهران): برای اینکه یک کسب و کار شکل بگیرد باید کار گروهی شکل گیرد. افراد باید بتوانند از اهداف شخصی خود بگذرند و به هدف جمعی فکر کنند. کودکان ما برای کار گروهی آموزش نمی‌بینند. حتی در جامعه نیز هویت ملی چندان قوی نیست. ما بیشتر به هویت‌های شخصی خود اهمیت می‌دهیم. مردان بیشتر در جامعه بودند. آنها عملاً ضمن تجربه‌های زندگی چیزهایی را یاد می‌گیرند. اگر افراد آموزش ببینند و یاد بگیرند، مسائل برایشان اهمیت داشته باشد، کسب و کارهای ما پیشرفت بیشتری خواهد داشت.

روز ملی کارآفرینی مبارک

🍀روز کارآفرینی مبارک🍀
✅به همت روابط‌عمومی انجمن زنان کارآفرین نشست خبری به مناسبت روز کارآفرینی برگزار می‌شود

✅انجمن زنان کارآفرین به مناسبت روز کارآفرینی نشست خبری در خبرگزاری ایلنا برگزار می‌کند.

✅روابط عمومی انجمن زنان کارآفرین ضمن تبریک روز کارآفرینی به اعضای انجمن و جامعه کارآفرینان هم‌زمان با روز کارآفرینی نشست خبری را ساعت ۱۴روز یکشنبه ۶ مردادماه ۱۳۹۸ در خبرگزاری ایلنا برگزار می‌کند.
✅با توجه به اهمیت چهاردهمین همایش زنان کارآفرین که زمستان سال گذشته با محوریت کارآفرینی و هارمونی زندگی در دانشگاه بین‌المللی قزوین برگزار شد و نتایج خوبی از آن به‌دست‌آمد ترویج و به اشتراک‌گذاری دستاوردهای مهم این همایش در راستای هم‌افزایی در زمینه موضوع کارآفرینی بانوان کشور، این انجمن را بر آن داشت تا نشست خبری فردا را دریچه‌ای قرار دهد برای بازتاب این دستاوردها.
✅حضور اهالی رسانه در کنار انجمن زنان کارآفرین که هرآنچه می‌کوشند در سایه قلم‌فرسایی آنان در جامعه قابل ترویج و اثربخشی بیشتر خواهدشد، مایه خرسندی این انجمن خواهدبود.

نشست بررسی موانع فرهنگی کسب و کار و کارآفرینی زنان در حوزه کارآفرینی اجتماعی

نشست بررسی موانع فرهنگی کسب و کار و کارآفرینی زنان در حوزه کارآفرینی اجتماعی

به همت انجمن زنان کارآفرین و‌با همکاری معاونت فرهنگی -اجتماعی وزارت تعاون نشست بررسی موانع فرهنگی کسب و کار و کارآفرینی زنان در حوزه کارآفرینی اجتماعی :
 روز چهارشنبه ۱۹ تیرماه با حضور صادقی فر، معاون فرهنگی_ اجتماعی و‌منصوری معاون توسعه اشتغال و‌کارآفرینی وزارت تعاون، اعضای کارگروه کارآفرینی اجتماعی انجمن زنان کارآفرین، مدیر کل امور زنان شهرداری و‌ مشاورین امور بانوان دستگاه های اجرایی، جمعی از کارآفرینان و فعالین حوزه کارآفرینی اجتماعی در وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.
✅به گزارش روابط عمومی انجمن زنان کارآفرین، در این نشست یک روزه که به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و انجمن زنان کارآفرین برگزار شد، خدیجه یارعلی، مسئول کارگروه کارآفرینی اجتماعی انجمن زنان کارآفرین ضمن معرفی این انجمن گزارشی از فعالیت‌ها از ابتدای تاسیس تاکنون ارائه کرد.
✅در ادامه صادقی فر معاون فرهنگی اجتماعی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در وزارتخانه گوش شنوایی برای دریافت مباحث مربوط به زیرساخت های اجتماعی و فرهنگی وجود دارد، گفت: طرح این مباحث می‌تواند هم موجب توسعه شود و هم مانع توسعه فرهنگی شود.
✅وی تصریح کرد : بررسی سازه های اجتماعی اعم از مباحث فردی هم می‌تواند پیشران و هم مقاومت کننده در داخل یک سازمان باشد.
✅صادقی فر بر نقش دولت به عنوان یک گروه تسهیل گر تاکید کرد و گفت: اساس و ساختار حوزه خیر جمعی در ایران همواره وجود داشته لذا بازیابی و پیوند زنی آنها به حوزه کارآفرینی کاری است که باید توسط خیریه ها و سمن ها سرعت گیرد.
✅محتشمی پور، از اعضای موسس و‌عضو‌کارگروه کارآفرینی اجتماعی انجمن زنان کارآفرین نیز با اشاره به تعاریف و‌مفهوم توسعه اجتماعی شاخص های آن را بهداشت و درمان، مسکن و جان پناه، آموزش و اشتغال، توزیع درآمد ملی، تنظیم‌خانواده و رفاه و‌تأمین اجتماعی عنوان کرد و گفت: در تعریف توسعه اجتماعی نقاط مشترکی از جمله تامین نیازهای اولیه انسان، بهتر شدن وضعیت و کیفیت زندگی همه انسانها نسبت به وضع کنونی، تامین حقوق انسان‌ها و مسئولیت پذیری در برابر یکدیگر و‌نیز توسعه نهادهای مدنی و‌بهبودساختارهای آن وجود دارد که با توسعه این نهادها می توان بخش عمده ای از مشکلات را مرتفع کرد.
✅در ادامه نشست فیروزه صابر، مدیرعامل شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه ها، کارآفرینی اجتماعی را فرآیند کشف و اجرای راه حل های خلاقانه برای مسائل اجتماعی تعریف کرد و افزود: کارآفرینان اجتماعی برخلاف کارآفرینان دیگر، بهره مندی عمومی و تاثیرگذاری مثبت در جامعه را در نظر می گیرند.
✅وی با ذکر زنان کارآفرینپاجتماعی چون بانو‌ملاح، میرهادی، بهادری و قدس، یونس محمد را نمونه یک کارآفرین اجتماعی برتر در دنیا دانست که نرخ فقر در بنگلادش را از ۷۵ درصد به حدود ۲۰ درصد رسانده است
✅وی تاکید کرد: کسب و کارهای اجتماعی دو نوع هستند. یکی شرکت های خودگردان و بدون تقسیم سود که برای حل یک مساله اجتماعی ایجاد شده و مالکیت آن در اختیار سهامدارانی است که سود ناشی از سرمایه گذاری خود را تنها در جهت توسعه همان کسب و کار اجتماعی صرف می کنند و نوع دوم کسب و کارهایی که به سهامداران خود سود تخصیص می دهند ولی مالکیت این کسب و کارها در اختیار فقرا است و یا به عبارت دیگر سهامداران آن فقرا هستند. و در نتیجه به کاهش فقر و حل یک مساله اجتماعی کمک می کنند.
✅فیروزه صابر نقش و کارکرد سازمان های غیردولتی را در کارآفرینی اجتماعی بسیار مهم ارزیابی و تصریح کرد: این سازمان ها می توانند نقش خود را در قالب حساس سازی اجتماعی، روشنگری و آگاهی بخشی اجتماعی، جریان سازی و مشارکت اجتماعی، مطالبه گری در حکمرانی مطلوب و منافع جمعی، ترویج هویت جمعی و فرهنگ تشکل گرایی و کنشگری اجتماعی ایفا نموده و به عنوان حلقه واسط دولت و جامعه عمل کنند.
✅مدیرعامل شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه ها، با تاکید بر اهمیت شبکه سازی در کارآفرینی اجتماعی، گفت: شبکه، گروهی از افراد و یا سازمان هایی است که به صورت داوطلبانه به مبادله اطلاعات یا کالا می‌پردازند و یا فعالیت‌های مشترکی را انجام می دهند.
✅صابر با بیان اینکه اساس یک شبکه، معماری اجتماعی آن است که با ساختار تفاوت عمده ای دارد، تصریح کرد: مبادله اطلاعات، ایجاد پایگاه اطلاعاتی، اثبات قدرت اجتماعی،ایجاد هویت و علایق مشترک و ایجاد فرصتهای یادگیری از کارکردهای شبکه سازی است.

 ✅صمیمی، مدیر عامل شتاب دهنده شفق (کارآفرین اجتماعی) نیز در ادامه جلسه در زمینه اکوسیستم استارت آپ های کارآفرینی اجتماعیتوضیحاتی ارائه نمود.

✅ارائه مقاله “کارآفرینی اجتماعی، کاهش نابرابری اجتماعی” توسط خانم کرمانشاه، نیز مورد استقبال قرار گرفت و در پایان نشست صبح پرسش و پاسخ صورت گرفت.
✅گفتنی است؛ در بخش دوم‌نشست نیز با حضور سرهنگی، مدیر کل دفتر توسعه کارآفرینی، میرمالک مدیرکل رفاه اجتماعی و‌مدیران خانه خورشید، موسسه روزبه، پلتفرم مهربانه و جمعیت امام علی(ع) و موسسه امام موسی صدر تجارب این موسسات ملی و بین المللی مطرح و پنل پرسش و پاسخ برگزار شد.
✅لازم به ذکر است اولین نشست بررسی موانع کارآفرینی زنان در حوزه تخصصی صنایع دستی و‌گردشگری به درخواست معاونت فرهنگی -اجتماعی وزارت تعاون توسط انحمن زنان کارآفرین برگزار شد.

نشست صمیمانه اعضای انجمن ،هم اندیشی به قصد هم افزائی در کارآفرینی زنان

نشست صمیمانه اعضای انجمن به قصد هم افزائی و هم اندیشی در کارآفرینی زنان

✅اگزارش نشست صمیمانه اعضای انجمن که پنج شنبه ۲۳ ام خرداد ماه در باغ کردان با محوریت زیر برگزار شد، به شرح زیر می باشد:
✅هدف: هم اندیشی به قصد هم افزائی در کارآفرینی زنان
✅محورهای گفتگو: بخش اول:
۱- چه مسیری را با توجه به فرصت ها و تهدیدهای محیطی در کسب و کارمان می خواهیم انتخاب کنیم؟ (فردی)
۲- به چه ابزارهایی خود را مجهز کنیم؟ (جمعی)
۳- چه پیوندهایی برای توسعه نیاز داریم؟ (جمعی)
✅در بخش اول گفتگوی جمعی حول سه بند فوق انجام شد. (حدود دو ساعت)
✅بخش دوم:
نتایج گفتگوهای فوق به پیشبرد ارتقای فردی و متعاقباً ارتقای سازمانی(کسب و کار) کمک خواهد کرد. برای این منظور انتظار واقع بینانه از سه نهاد متصل به کسب و کارها چیست؟
انجمن زنان کارآفرین فرا رشته ای  
نهادهای اجتماعی در حوزه تخصصی خود دولت
این بخش به صورت کار گروهی (گروه های تخصصی) انجام شد به مدت یک ساعت
✅ بخش سوم: به ارائه جمع بندی بخش دوم توسط نماینده های گروه ها اختصاص می یافت. (به مدت ۳ ساعت)

کارگاه هم‌افزایی در کارآفرینی زنان برگزار شد
پیشرفت کارآفرینی با شناخت درست فرصت‌ها و تهدیدها
 
اهم خبر:

در این کارگاه درباره انتخاب مسیر متناسب فرصت‌ها و تهدیدهای محیطی کسب‌وکاری به مواردی ازجمله تعطیلی کسب‌وکار، کوچک کردن اندازه کسب‌وکار، توسعه کسب‌وکار فعلی، تغییر رشته و ورود به حوزه جدید، جانشین‌پروری در قالب خانواده و شریک جدید و ایجاد کسب‌وکار جدید اشاره شد تا پاسخی برای این پرسش‌ها پیدا شود که باید خود را به چه ابزارهایی مجهز کرد و چه پیوندهایی برای توسعه مورد نیاز است.
در بخش دوم به این موضوع اشاره شد که پیشبرد ارتقای فردی به ارتقای سازمانی (کسب‌وکار) کمک خواهدکرد و در این راستا، انتظار واقع‌بینانه از سه نهاد متصل به کسب‌وکارها یعنی انجمن، نهادهای دولتی و سایر نهادهای اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت.
تحقق دانش جدید با کمک ابزار آی‌تی، مدیریت‌ HR، تامین منابع مالی ارزان، تخفیفات بازار، قابلیت جذب فرصت‌ها، جذب ارتباطات، مهارت‌های فردی و ویژگی‌های شخصیتی، تقسیم بندی وظایف سازمانی، ریسک‌پذیری، کسب اعتبار اجتماعی، تبلیغات، شبکه‌سازی، مدیریت هزینه، ارزش‌های سازمانی، دانش فنی جدید انتقال تجربه و وجود داخلی و خارجی ازجمله مواردی بودند که در این بخش بررسی شدند.
در ادامه بر اساس آنچه که به آنها اشاره شد از نقش تسهیل‌گران، خانواده، شریک تجاری، پیمانکار، مجلس و اعضای قوه قضاییه سخن به میان آمد.
طبق بحث و تبادل نظری که در این کارگاه سه ساعته صورت گرفت انجمن‌ها می‌توانند با انتقال تجربه، بانک اطلاعاتی قابلیت‌ها، لابی‌گری (دولت- شهرداری)، آموزش برای اعضای جدید، تدوین رویه و روال‌های پاسخگویی، کمک به برقراری ارتباط اعضا با نهادهای دیگر، شناسایی صاحبان کسب‌وکار غیرعضو، برقراری ارتباط با سایر نهادهای مرتبط، مطالبه‌گری، فعال‌کردن کارگروه آی‌تی و نیز با تجهیز کارشناسی و تقویت روابط عمومی در این امر یاری‌رسان باشند.
دولت‌ها با تسهیل مجوز ثبت شرکت‌ها، معافیت‌های مالی برای شروع کار، بیمه گردشگری، کاهش مداخله‌‌گری و دادن کرسی به انجمن در کمیسیون‌های مرتبط دولتی نقش قابل توجهی در تقویت کارآفرینی زنان دارند. سایر نهادهای اجتماعی با بهره‌گیری از ابزارهایی مانند بخش خصوصی هم‌سو (خواهرخواندگی)، سازمان‌های تسهیلگر (نهاد مدنی)، شبکه‌های اجتماعی، دسترسی به اطلاعات مرتبط و نقش اجتماعی (تسهیل‌گری) که این دو در کارگروه فرهنگی شدنی هستند و همچنین انجمن‌های مرتبط کشاورزی قادر خواهندبود که بستر ایمن برای کارآفرینی بانوان جامعه ایجاد کنند.
در پایان این کارگاه بر توان‌افزایی این بخش‌ها با کمک آموزش، مشاوره، انتقال تجربه و اطلاعات تاکید شد که در  سایه مطالبه‌گری و ارزش‌آفرینی می‌تواند درهای بیشتری را به روی رشد و پیشرفت کارآفرینی بگشاید.