چگونه ایده ای فوق العاده برای شروع کسب و کار پیدا کنیم :

¢  نویسنده :  Elie Portnov

¢   مترجم : حسین بخشایی

¢   منبع : روزنامه دنیای اقتصاد ۷/۶/۱۳۹۱

اکثر مردم معتقدند قدم اول برای راه انداختن بنگاهی اقتصادی داشتن ایده خوب است .

با نگاهی به مدارس کسب و کار می بینیم که در آنها جلسه های (( توفان مغزی ایده یابی )) فراوانی برگزار می شود که در این جلسه ها گروه های دانشجویان سعی می کننند ایده میلیارد دلاری بعدی را پیدا کنند ، اما هیچ کدام از این ایده ها هیچ وقت چیزی نمی شوند .

کسب و کارهای بزرگ بر روی ایده های مبتنی بر بهبودهای حاشیه ای یا ویژگی های افزایشی ساخته نمی شوند ، آنها مشکلات و معضلات واقعی مخاطبان را حل می کنند و نیازمند فهم عمیقی از این مشکلات اساسی هستند . بنابر این ، اشتباه ترین حالت برای شروع این است که با ایده و فکر محصولی شروع کنید که برای پیدا کردن آن تنها ۳۰ دقیقه دور یک میز نشسته اید .

پس چگونه باید یک ایده عالی برای شروع کسب و کار بیابید ؟

— بازاری بزرگ پیدا کنید : دنبال صنایع و بازارهای بزرگ بگردید ، چرا که در نهایت لازمه تمامی کسب و کارها  کوشش و تلاش فراوان است و شما نمی خواهید  که  وقت و انرژی خود را برای چیزی غیر از ایده ای که پتانسیل تبدیل شدن به یک بنگاه بزرگ را داشته باشد ، هزینه کنید . نکته اضافه تر اینکه سعی کنید فضای کسب و کار غیراغوا کننده ای را بیابید و در نتیجه رقیب های کمتری داشته باشید . من برای شروع اولین کسب و کار به شدت به بازارهای اسپانیای زبان علاقه داشتم . در سال ۲۰۰۵ این بخش از بازار به شدت در حال رشد بود ، قدرت خرید زیادی داشت و از طرف دیگر  مورد توجه کانون های فناوری نیز قرار نداشت .به علاوه اینکه من به دلیل مکزیک تبار بودن ، زبان اسپانیولی بلد بودم و با بازار نیز آشنایی داشتم . امتیازی که عده کمی در کانون های تکنولوژی از آن برخوردار بودند . من به این جمع بندی رسیدم که این فرصتی مغتنم برای من است .

— به دنبال یک مشکل یا نقطه ضعف اساسی باشید :به خوبی بازار مورد نظرتان را مطالعه کنید و مشکل مورد نظر را در آن بیابید . با صحبت کردن با متخصصان ، مشتریان و کاربران پیچیدگی های فضای پیش روی خودرا بشناسید . کتاب هایی در خصوص این محیط بخوانید . حتی شاید نیاز باشد تا چند وقتی را در این محیط کارکنید . هنگامی که من تصمیم گرفتم کسب و کار خودم را آغاز نمایم ، چند ماهی را به صحبت کردن با تمامی افراد  اسپانیای  زبانی  که  می شناختم  اختصاص  دادم  .  از  آنها  در  مورد  شغل های  ایشان  و  الگوهای  مصرف شان  پرسیدم  .  اشتراک  تمامی نشریه ها و  روزنامه های  مرتبط  را  گرفتم  و  در  خصوص بازار مطالعه کردم . من به سرعت متوجه شدم که در حالی که سایت هایی نظیر : Career Builder.com , Monster.com     بازار خدمات کاریابی را برای اکثر آمریکایی های جویای کار متحول کرده اند ، در به دست آوردن مخاطب در زمینه نیروهای جویای مشاغل با دستمزدهای پایین و همچنین تعداد زیادی از اسپانیایی زبان های به دنبال کار شکست خورده اند . یکی از  دلایل  این  بود که بسیاری از این افراد دسترسی به اینترنت نداشته و همچنان از آژانس ها و دفترهای کاریابی سنتی برای پیدا کردن شغل بهره می گرفتند . من مشکل بسیار بزرگی را یافته بودم.

— به یک راه حل سریع و ناپخته بیندیشید: در نهایت اینکه چگونه شما مشکل را حل کرده اید به هیچ وجه اهمیت ندارد ، چرا که نسخه اول شما به طور قطع غلط و ناقص است . اگرچه وقتی که شما راه بیفتید و شروع به سعی کردن برای حل این مشکل نمایید ، به سرعت خواهید آموخت که چه راه حلی جواب می دهد و چه راه حلی خیر. ایده اول من برای شروع این بود که یک صفحه اعلان شغل درست کنم که در قالب خروجی های هفتگی ، خبرنامه هایی که استخراج شده و در بین همسایگان اسپانیایی تویع شود . اما خیلی زود فهمیدم که این ایده ناقص است چرا که هم خیلی پرهزینه بود  هم زمان زیادی نیز تلف می شد تا بتوان داوطلب هایی را برای یک شغل یافت . ضمن اینکه تمامی مشاغل نیز اعلام می کردند که نمی توانند فعالیت خود را تعطیل کنند . بنابراین باید به دنبال واسط ارتباطی دیگری برای اطلاع رسانی می گشتم و طولی نکشید که تلفن را کانال ارتباطی کاملی یافتم . در نتیجه سامانه خودکاری مبتنی بر تلفن طراحی کردم که این امکان را فراهم می ساخت تا به محض اعلام یک شغل ، جویندگان کار تماس های تلفنی را در خصوص شغل مورد نظر خود دریافت نمایند . ضمن اینکه اگر شخص جویای کار می خواست تا برای این شغل تقاضا بدهد می توانست عدد ۱ را فشار داده و به طور همزمان برای مصاحبه متصل شود .

پس اگر به دنبال ایده بزرگ بعدی برای یک بازار بزرگ هستید ، راجع به آن مطالعه کیند و مشکلات موجود را بیابید و تنها در این حالت شروع به تلاش برای یافتن راه حل نمایید .

آیا زنان از ترفیع و پیشرفت اجتناب میکنند ؟

¢   مترجم : عاطفه عبادی  

¢   منبع : روزنامه دنیای اقتصاد ۷/۶/۱۳۹۱

 

این مقاله برپایه گزارش های گروه ویژه ای که برای مطالعه و بررسی موانعی که زنان همواره در محیط کار با آنها روبه رو هستند انجام گرفته است ، تنظیم شده است .

دیدرد وودز معاون و مدیر فناوری اطلاعات پیشین دانشکده بازرگانی وارتون ، در طول سال های کارش به عنوان یک مدیر ارشد ، به ترغیب زنان برای پیشرفت در موقعیت حرفه ای شان ، توجه ویژه ای داشت . مساله ای که همواره او را متعجب می ساخت این بود که وقتی به زنان پیشنهاد ترفیع داده می شود ، عموما احساس می کنند که باید ۸۰ تا ۹۰ درصد به شغل فعلی شان مسلط و نسبت به آن آگاه باشند تا آماده پذیرش وظیفه جدید باشند ، اما عموما کمی ذکاوت و آگاهی کافیست تا هر فرد با ۴۰ تا ۵۰ درصد تسلط، آمادگی برای تصدی شغل جدید را پیدا کند . اما از طرف دیگر مردها چنین الزامی حس نمی کنند .آنها به محض اینکه اولین ترفیع را بگیرند ، به ترفیع بعدی فکر می کنند .

وودز  که  در  حال  حاضر  مدیر  موقت دوره های  آزاد آموزش خلاقیت دانشگاه پنسلوانیا است و به تازگی یک شرکت مشاوره تاسیس کرده است ، می گوید (( به طور قطع نمی توان گفت که مردها لزوما از زن ها جاه طلب ترند اما ظاهرا بیشتر برای آینده برنامه دارند و رو به جلو حرکت می کنند . او کنفرانسی را به یاد می آورد که در آن خانم سخنران با بیان دیگری به این موضوع پرداخت و گفت : در دولت خانمی که شش دوره در کنگره بود، هنوز برای ورود به سنا احساس آمادگی نمی کند ، در صورتی که مردی که اولین دوره حضورش در کنگره را می گذراند ، آماده ورود به سنا است .))

در گزارشی که در روزنامه وال استریت با عنوان (( چه چیز مانع پیشرفت زنان می شود )) به چاپ رسید، اشاره شده بود که این پدیده تنها مختص بخش خصوصی نیست . در این مقاله که از یکی از مدیران گوگل نقل شده اشاره می شود که شرکت ها باید تلاش های بیشتری صرف ترغیب مهندسان زن کنند تا برای گرفتن ترفیع تمایل نشان دهند . مردها اغلب حتی قبل از آنکه آمادگی داشته باشند ، از فرصت به دست آمده کمال استفاده را می کنند که اغلب به سختی پذیرفته می شوند .

او میگوید: زنان را باید به حرکت واداشت و به آنها  تذکر می دهد که اگر برای گرفتن ترفیع رغبت نشان ندهند، در واقع مانع پیشرفت خود می شوند. او معتقد است که احتمالا زمانی که یک زن برای انجام کاری اعلام آمادگی می کند ، ازیک سال قبل آماده بوده و اضافه می کند معمولا میزان ترفیع در نظر گرفته شده برای مهندسان زن و مرد ، برابر است .

وودز تصدیق می کند که اغلب زن ها تمایل بسیار دارند تا برای هر کاری به طرز افراطی آمادگی داشته باشند ، اما این حساسیت ها و آمادگی بیش از حد مانع پیشرفت آنها می شود و اجازه نمی دهد فرصت های دیگری در اختیار زنان قرار بگیرد .

او به زنان عرصه کسب و کار پیشنهاد می کند که تعریف روشنی از آنچه می خواهند در آینده انجام دهند ، داشته باشند و به مراحل بعدی فکر کنند ، حتی اگر سخت و ترسناک به نظر برسد . به همین صورت زنانی که ترفیع گرفتند هم باید سعی کنند حداقل به روسای خود بفهمانند که این بالاترین و آخرین چیزی نیست که می خواهند به دست بیاورند . باید نشان دهند که می خواهند وظایفی را که در حال حاضر به عهده دارند ، به نحو احسن انجام بدهند ، اما در عین حال بلند پرواز هم هستند .

وودز هم چنین اشاره می کند که مردها در محیط کسب و کار به خوبی می دانند که چطور پرسه زدن در دفتر کار و گپ زندن با همکاران را جزئی از کار نشان دهند . آنها واقفند که صحبت کردن با رییس ، ملاقات اتفاقی با او در کنار دستگاه قهوه ساز و تعامل داشتن با او ، از ملزومات کار است ، در صورتی که زنان فکر می کنند این کار ها به معنی غافل شدن از کاری است که به آنها محول شده است .

استاد مدیریت وارتون ، متیو بیدول در این باره می گوید (( در محیط کار از زنان انتظار  می رود بیشتر به معیارها و ضوابط پایبند باشند و این به خاطر این باور کلیشه ای و مرسوم است که زنان ، نسبت به مردها از صلاحیت کمتری برخوردارند و هر خطایی که از آنها سربزند ، موجب تشدید و تقویت این طرز برخورد در رابطه با آنها به عنوان یک فرد می شود . بنابراین می توان تصور کرد که در چنین شرایطی به دست آوردن ترفیع ، سخت تر و پرمخاطره تر است ))

بر طبق تحقیقات بنیاد مگنزی در این تحقیق زنان ۵۳درصد از مشاغل سطح پایین ( ابتدایی ) را به خود اختصاص می دهند و تعداد زیادی از آنها در همان شغل باقی می مانند . اما میزان حضور زنان در سطوح بالاتر با گذشت زمان به مقدار زیادی کاهش می یابد که آمار نشان می دهد ۳۵درصد در مشاغل مدیریت ، ۲۴درصد در معاونت ارشد و ۱۹ درصد در هیات مدیره شرکت ها ، حضور زنان کاهش داشته است .

با استناد به تحقیق مذکور ، استخدام ، دادن ترفیع و جایگاه های بالاتر به زنان مستعد ، برای در اختیار داشتن برترین اندیشه ها و نبض رقابت در بازار، اهمیت بسرایی دارد ، چرا که امروزه زنان هستند که برای خرید تصمیم می گیرند .

پیام مدیر عامل

ما زنده به آنیم که آرام نگیریم

 

   انجمن ملی زنان کارافرین از بدو تاسیس تاکنون سعی داشته‌که به پشتوانه بررسی آگاهانه بستر فعالیت، ارزیابی ویژگیهای محیط کسب و کار ، درک صحیح و کارشناسانه و شناسایی  نیازهای کارافرینی زنان ، زمینه ساز حمایت ، ترویج و توسعه فرهنگ کارافرینی زنان را فراهم اورد.

 این انجمن در طول شش سال فعالیت خود،‌ با بهره‌گیری‌ توامان از تجارب و توان  زنان کارافرین صاحب دانش و پشتکار کشور که در صنف خود  از بهترین ها و یا اولین ها بوده‌اند، مسیر ترقی و پیشرفت را طی کرده است و در کنار تمام توانمندیهای در خور توجهی که به آنها اشاره شد، موفقیتهای کسب شده توسط انجمن همواره مرهون اعتماد و حسن تعامل اعضا گران ارج به عنوان سرما‌یه‌های اصلی انجمن بوده‌است.

 فرهنگ مشارکت  گروهی ، خرد جمعی و انجام امور بصورت داوطلبانه از بدو شکل گیری تاکنون به عنوان راهبرد محوری انجمن مطرح بوده‌ است تا در راستای ترویج ،اموزش و حمایت از کارافرینی زنان با توجه به زیرساخت ها وتوانمندی‌های موجود  و در راستای تحقق اهداف اساسنامه ای انجام پذیرد.

باشد با همکاری و همدلی با یکدیگر ، در مسیر توسعه کشورمان گام برداریم .

بنفشه صدیق – مدیرعامل

انتخابات هیت مدیره انجمن

اولین جلسه هیت مدیره منتخب مجمع سال ۱۳۹۱  در تاریخ ۱/۴/۱۳۹۱ روز پنجشنبه ساعت ۱۰ صبح با دستور انتخاب هیت مدیره برگزار گردید .

در این جلسه خانمها : آزاده داننده به عنوان رییس هیت مدیره ، خانم عفت رییسی سرحدی به عنوان نایب رییس هیت مدیره ، خانم مریم خاوازی به عنوان خزانه دار و خانم بنفشه صدیق به عنوان مدیر عامل برای مدت دو سال انتخاب گردیدند .

انتخابات هیت رییسه کانون زنان بازرگان

اولین جلسه هیت مدیره کانون زنان بازرگان در تاریخ یکشنبه ۲۸/۳/۱۳۹۱ در اتاق بازرگانی  تشکیل گردید.

در این جلسه خانم زهرا اخوان نسب به عنوان ریس هیت مدیره ،و خانم فریده بستان بان به عنوان نایب رییس اول و  خانم مریم اسلامی نایب رییس دوم   انتخاب گردیدند.

برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه انجمن ملی زنان کارافرین

مجمع عمومی عادی بطور سالیانه انجمن ملی زنان کارافرین در تاریخ ۱۷/۳/۱۳۹۱ روز چهارشنبه ساعت ۱۷-۱۹ در محل دفتر انجمن برگزار گردید .

بر طبق دستور جلسه ، پس از استماع  و تایید گزارش عملکرد مالی و اجرایی انجمن توسط مجمع ، انتخابات هیت مدیره و بازرس انجمن برگزار گردید .

در این انتخابات خانمها : بنفشه صدیق ، عفت رییسی سرحدی ، مریم خاوازی، آزاده داننده ،راما وزیری به عنوان اعضا اصلی  هیت مدیره و خانمها شبنم بهرامی و مریم اسلامی به عنوان اعضا علی البدل انتخاب شدند .

 همچنین خانمها صایبه سلوکی و عاطفه رحمتی به ترتیب بازرس اصلی و علی البدل انتخاب گردیدند .   

موفقیت سه نفر از اعضای انجمن در انتخابات کانون زنان بازرگان (۳)

 نخستین انتخابات بانوان بازرگان ایران با حضور ۲۲۵ بانوی بازرگان دارنده کارت بازرگانی عصر روز چهارشنبه ۱۰/۳/۱۳۹۱ در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.

در این انتخابات زهرا اخوان نسب از اتاق اصفهان با ۱۰۳ رای ،  فاطمه دانشور از اتاق تهران با ۱۰۱ رای ، فخری الله توکلی از اتاق کرمان ، پوران قهرمانلو از اتاق قزوین با ۹۲ رای  ، فاطمه مقیمی از اتاق تهران با ۹۰ رای و مریم اسلامی از اتاق مشهد با ۸۲ رأی و فریده بستان‌بان از اتاق گیلان با ۷۸ رأی رده‌های بعدی را از آن خود کردند.

بدینوسیله انتخاب دوستان را تبریک عرض نموده و توفیق روزافزون انها را ارزومندیم.