مصاحبه اختصاصی پایگاه خبری ایرانیان موفق (SIONA) با سرکار خانم مریم خاوازی “کارآفرین موفق ایرانی”

 ایدۀ محصول شرکت، حاصل تجربه انفورماتیک در حوزۀ بانکی و مشاهدۀ یک تبلیغ در روزنامۀ همشهری که یک سری کیوسک‌های اطلاع‌رسانی و پمپ بنزین کره‌ای تبلیغ شده بود در‌ آن سال‌های تحریم، بحث حمایت از تولید داخلی داغ بود بطور مثال وارادت ATM از خارج کشور به سختی صورت می‌پذیرفت. موضوع تولید نرم‌افزار و سخت‌افزار کیوسک،ذهن من‌را مشغول نموده بود و با مشورت مدیران شرکت تصمیم به تولید سخت‌افزار و نرم‌افزار کیوسک نمودیم که حاصل آن شد 25 مدل کیوسک اطلاع‌رسانی و نظرسنجی و کیوسک‌بانک و کیوسک تبلیغات نمایشگاهی،سفارش غذا،گردشگری،صدور کارت پرواز و کیوسک خدمات ارزش افزوده و…

تیم دانش و مهارت محور ما برای رسیدن به تولید کیوسک‌بانک Cashless ATM به منظور فراهم سازی بستر فرهنگی و فنی و جلب اعتماد مدیران بانکی بیش از 5 سال تلاش نمودند و چهار نسل کیوسک را با هدف ارائه خدمات به روز به جامعه معرفی نمود. 

نسل یک کیوسک‌بانک ( كيوسك‌هاي تلفن بانكي)  

اولین کیوسک‌بانک‌های این شرکت درسال 83 در بانک تجارت و پارسیان با اتصال به برنامه تلفن‌بانک در هر شعبه خدمات بانکی را به مشتریان آن شعبه ارائه می‌نمود .  

نسل دو کیوسک‌بانک:(کیوسک بانک اینترنتی)  

دراین نسل،با تهیه یک وب به‌روز خاص کیوسک اینترنتی از خدمات بانکی اینترنتی مورد استفاده قرار میگرفت.که نمونه آن در بانک سپه مورد پیاده‌سازی قرار گرفت  

نسل سه کیوسک‌بانک (CASHLESS ATM) با پروتکل NDC+ سال 89:  

 این نسل براساس تعریف بانک مرکزی مورد طراحی قرار گرفت کیوسک‌بانک یا با پروتکل NDC+ با اتصال به شکبه شتاب با ارائۀ کلیه خدمات دستگاه خودپرداز به استثناء دریافت پول .

 در سال‌های تحریم که وارادات خودپرداز پر چالش بود با اجرا این ایده و وجود مزیت رقابتی و توجیه اقتصادی توانست راه را بر شرکت‌های این حوزه باز نماید.

نسل چهار کیوسک‌بانک دیواری Cashless ATMَبا پروتکل ISO 8583 سال 93:  

 این نسل علاوه بر ارائه کلیۀ خدمات بانکی،بدلیل اضافه شدن خدمات ارزش افزوده مانند خرید مجوز طرح ترافیک و شارژ موبایل و کیف پول و همچنین خرید انواع بلیت سفرهای برون شهری و درون شهری درایران توسط ما و کنسرسیوم شاپ صورت پذبرفت که برتری‌هایی به نسبت دستگاه خودپرداز دارد. من باید خودم را به عنوان یک زن در حوزۀ IT به اثبات می‌رساندم و دانش و تخصصم را افزایش می‌دادم برای اتصال به شبکه شتاب مسیر خیلی سختی را پیمودیم تا گواهینامه‌ها و استانداردها و مسائل امینیتی‌اش ‌را دریافت نماییم و بلاخره در سال 1388موفق شدیم اولین کیوسک بانکی متصل به شبکۀ شتاب را راه اندازی کنیم و اولین شرکتی بودیم که موفق به پیاده‌سازی ایدۀیمان در این حوزه گشتیم. بعدها شرکت‌های دیگری با مدیریت آقایان هم دراین زمینه به وجود آمدن که خوشحالیم سهم بازار خوبی دراین حوزه دارند.

کارآفرین برتر زن در حوزه ICT در سال 90 از وزارت صنعت معدن و تجارت در جشنواره تولید ملی، افتخار ملی،کارآفرین برتر زن سال 91 در همایش مدیریت فناوری اطلاعات، غرفه برتر در دومین همایش نقش آفرینی زنان در توسعه پایدار و جز 100 زن کارآفرین کشور که کتاب آن در دست چاپ است. 

 ایرانیان موفق (SIONA) : یکی از ویژگی‌های مهم سازمان شما که تلاش بسیاری در حفظ آن می‌کنید چیست؟

مریم خاوازی : از سازمان ما همیشه بعنوان یک سازمان یاد گیرنده ،صادق، خوش‌قول یاد میکنند. سازمانی که صلابت و سلامتی در آن مشاهده می‌شود. برند ما به عنوان برندی پویا و فعال و دارای گوش شنوا شناخته شده است. و پرداختن به مسئولیت‌های اجتماعی درحفظ برندمان به ما یاری رسانده است .

یکی از علایق من پرداختن به حوزه توانمندسازی دختران جوان و زنان است. شاید بیش از 100 کارآموز را در این حوزه از دانشگاه‌های مختلف،مهارت آموزی و اعتمادبه‌نفس و روابط با محیط کار را آموزش دادیم .

ایرانیان موفق(SIONA): خانواده چه نقشی در موفقیت شما داشته است ؟

مریم خاوازی : برمی‌گردم به دوران کودکیم که مادرم مرا به‌ عنوان یک دختر درسخوان و لجباز مورد خطاب قرار می‌داد از کودکی پشتکار و اراده داشتم و این‌که مادرم همیشه به من می‌گفتند: تو خیلی لجبازی و هرچیزی را که اراده کنی باید بدست بیاوری و همین پشتکار و سخت کوشی سبب پیروزی من در برخی از صحنه‌های زندگی شده است. 

 خانوادۀ من نقش خیلی مهمی در موفقیتم دارند بخصوص این‌که همسرم تخصصشون در زمینۀ IT است و از جمله مردان روشنفکری هستند که احترام ویژه‌ای برای خانم‌ها قائل هستند. ایشون یک فرد آرام و متعادل و من یک فرد پر جنب و جوش و ریسک پذیرکه باعث تعادل هم دیگر شدیم. در ابتدای زندگی با ایجاد یک کسب‌وکار و شراکت با همکارانم ایشون مخالف بودند چرا که سرمایه و پولی نداشتیم تا جایی که من برای تاسیس شرکت و سرمایه‌گذاری از طلاهایم گذشتم و آنها را فروختم که ایشون با این موضوع مخالف بودند تا این‌که ما در شرکت بعد از دوسال سود سهام پرداخت نمودیم و من این سود را بین خودم و همسرم تقسیم کردم و از ابتدای زندگی مشترک دیدگاهم این است که شریک زندگی هم در همه چیز باشیم در رشد و پیروزی و شکست و … از آنجا به بعد بود که همسرم به من به عنوان یک زن توانمند و همراه همیشگی ایمان آورد. این موضوع یک نقطۀ عطفی در زندگی من بود به گفتۀ خودشان گاهی ایشان دویدن تا به من برسند و گاهی هم من ایستادم تا ایشان به من برسد و این تعادل رو بینمون برقرار کردیم.خب کمی اختلاف نظرها نیز باهم داریم و سعی می‌کنیم باهم حلش کنیم،چون کسب وکار ما یک کسب‌وکار خانوادگیست به همین دلیل سهم وظایف و نقش من در زمینه‌های مختلف به مراتب سخت‌تر از همسرم است و باید بتوانیم با عشق و علاقه و انرژی و امید و مهر پیش برویم .

 

ایرانیان موفق(SIONA) : شما در چه سازمان‌هایی فعالیت و در چه انجمن‌هایی عضویت دارید ؟  

 مریم خاوازی : من مدیرعامل و عضو هیت‌مدیرۀ انجمن زنان کارآفرین، هیئت مؤسس و عضو انجمن بهباش و مؤسسه مهیار (کودکان سرطانی) و عضو سازمان صنفی رایانه و سازمان افتا، انجمن رمز ایران،خانه تشکل‌ها و همین‌طور عضو هیئت مؤسسین یک مؤسسه خیریه به نام مهیار که برای کودکان و نوجوانان سرطانیست فعالیت می‌کند.

من مدیرعامل انجمن زنان کارآفرین هستم که هدف انجمن توسعه و ترویج کارآفرینی و شناسایی زنان کارآفرین و ایجاد شبکه‌سازی و کمک به دختران جوان فارغ التحصیل میباشد.12 همایش سالانه و نشست‌های متعددی با موضوعات مختلف برگزار می‌شود که همایش امسال 26 و 27 آذرماه در رشت با عنوان توسعه و ترویج کارآفرینی در حوزه محیط زیست می‌باشد و ازاینجا همه علاقمندان را دعوت می‌نماییم. درنشست‌های تخصصی در دانشگاه‌های دخترانه و … از بانوان و دختران جوان کارآفرین عضو انجمن دعوت بعمل می‌آید که قصۀ کارآفرینی خود را با هدف انتقال تجربه و مدل‌سازی و الگو برداری بازگو نمایند.  

 نکته‌ای که اینجا خیلی دوست دارم بیان کنم این‌ است که بی‌آییم به هم قول دهیم که معنا و محتوای واژگان را به تعبیر و سلیقه خود و شرایط تغییر ندهیم . این رسالت بخش خصوصی و دولتی است .

برخی از دوستان ما در مراکز دولتی وحتی خصوصی کسب‌‌وکار را با کارآفرینی یکی می‌دانند که البته به نظر من این موضوع از طرف سازمان‌ها و وزراتخانه‌هایی که واحد کارآفرینی ایجاد نمودند دامن زده میشود.کارآفرینی خلق یک ارزش افزوده است که به اشتغال و ثروت آفرینی ممکن است منجر بشود یا نشود به بار واژه در جایگاه خودش توجه نمی‌شود و رسالت ما و دولت خیلی سخت‌تر است،چراکه رسالت ما اینست.  

ایرانیان موفق(SIONA) : شما ساکن مشهد بودید و در تهران دانشگاه قبول شدید، این شرایط سخت نبود یا اینکه خانواده مشکلی در این رابطه نداشتند ؟  

 مریم خاوازی : خیر. مخالفتی نداشتند. من در تهران با خاله بسیار دوست داشتنی و خواهر مهربانم زندگی می‌کردم و تحصیل و کار و دوری از خانواده و حفظ ارزش‌های اخلاقی و پایداری به اصول زندگی در پایتخت کشور طبیعتا روزهای سختی را برایم رقم می‌زد و پشتیبانی خاله‌ام و خواهر بزرگم جهت حضور در دانشگاه و اجتماع‌ پشتوانۀ من بود. من در سن سی سالگی ازدواج کردم و از 18 سالگی زمزمه‌های اینکه باید هرچه زودتر ازدواج کنی به یک طوفان تبدیل شده بود ولی استقامت و حمایت این دو عزیز سبب شد من به خواسته‌هایم دست یابم.

 بعد از تحصیلم هم دوست نداشتم برگردم چون رشتۀ تحصیلیم زبان روسی بود و در مشهد موقیعیت کاری‌ای برای من وجود نداشت اما در تهران کار ترجمه پیدا کردم که کوتاه و موقت بود و تصادفی وارد حوزۀ IT شدم که بعد از آن به آلمان سفر کردم و بعد از برگشت از این سفر با همسرم آشنا شدم.

 

 

 ایرانیان موفق(SIONA) : در طول مسیر زندگیتون به پستی و بلندی برخوردید ؟

 مریم خاوازی: از ابتدای شروع زندگیمون سختی‌ها و پستی بلندی‌هایی داشتیم ولی با عشقی که داشتیم و کمک اطرافیان ازجمله مادرشوهر مرحومم زندگیمون رو ادامه دادیم و از باهم بودن لذت بردیم.

 همیشه با “نه” گفتن مشکل داشتم و این قضیه مسائل و مشکلاتی برای من به وجود می‌آورد. بعدها تصمیم گرفتم یک چهارچوبی رو برای زندگی‌ام مشخص کنم که گاهی بتوانم بگویم نه و خیلی تمرین کردم و این تلاش در زندگی شخصی و کاری من خیلی مهم و تأثیرگذار بود.

ایرانیان موفق(SIONA) : تعریف و درک شما از موفقیت ؟  

 مریم خاوازی : رضایت از خودم،رضایت از آنچه که بودم،هستم و خواهم بود. این تعریف من از موفقیت‌ است.

 از نظر من موفقیت رسیدن به هدف نیست بلکه لذتیست که از طی کردن در این مسیر بدست می‌آورید و من به مهرورزی خیلی اعتقاد دارم و موفقیت را در این میدانم که بتوانم احساس مهربانی و امید را به دیگران منتقل کنم و البته تعادل برقرار کردن بین کار،خانواده و اجتماع.

 

 

 

 

 

 

اشتراک گذاری این نوشته در شبکه های اجتماعی :

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در google
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

fa_IR