آیا زنان از ترفیع و پیشرفت اجتناب میکنند ؟

¢   مترجم : عاطفه عبادی  

¢   منبع : روزنامه دنیای اقتصاد 7/6/1391

 

این مقاله برپایه گزارش های گروه ویژه ای که برای مطالعه و بررسی موانعی که زنان همواره در محیط کار با آنها روبه رو هستند انجام گرفته است ، تنظیم شده است .

دیدرد وودز معاون و مدیر فناوری اطلاعات پیشین دانشکده بازرگانی وارتون ، در طول سال های کارش به عنوان یک مدیر ارشد ، به ترغیب زنان برای پیشرفت در موقعیت حرفه ای شان ، توجه ویژه ای داشت . مساله ای که همواره او را متعجب می ساخت این بود که وقتی به زنان پیشنهاد ترفیع داده می شود ، عموما احساس می کنند که باید 80 تا 90 درصد به شغل فعلی شان مسلط و نسبت به آن آگاه باشند تا آماده پذیرش وظیفه جدید باشند ، اما عموما کمی ذکاوت و آگاهی کافیست تا هر فرد با 40 تا 50 درصد تسلط، آمادگی برای تصدی شغل جدید را پیدا کند . اما از طرف دیگر مردها چنین الزامی حس نمی کنند .آنها به محض اینکه اولین ترفیع را بگیرند ، به ترفیع بعدی فکر می کنند .

وودز  که  در  حال  حاضر  مدیر  موقت دوره های  آزاد آموزش خلاقیت دانشگاه پنسلوانیا است و به تازگی یک شرکت مشاوره تاسیس کرده است ، می گوید (( به طور قطع نمی توان گفت که مردها لزوما از زن ها جاه طلب ترند اما ظاهرا بیشتر برای آینده برنامه دارند و رو به جلو حرکت می کنند . او کنفرانسی را به یاد می آورد که در آن خانم سخنران با بیان دیگری به این موضوع پرداخت و گفت : در دولت خانمی که شش دوره در کنگره بود، هنوز برای ورود به سنا احساس آمادگی نمی کند ، در صورتی که مردی که اولین دوره حضورش در کنگره را می گذراند ، آماده ورود به سنا است .))

در گزارشی که در روزنامه وال استریت با عنوان (( چه چیز مانع پیشرفت زنان می شود )) به چاپ رسید، اشاره شده بود که این پدیده تنها مختص بخش خصوصی نیست . در این مقاله که از یکی از مدیران گوگل نقل شده اشاره می شود که شرکت ها باید تلاش های بیشتری صرف ترغیب مهندسان زن کنند تا برای گرفتن ترفیع تمایل نشان دهند . مردها اغلب حتی قبل از آنکه آمادگی داشته باشند ، از فرصت به دست آمده کمال استفاده را می کنند که اغلب به سختی پذیرفته می شوند .

او میگوید: زنان را باید به حرکت واداشت و به آنها  تذکر می دهد که اگر برای گرفتن ترفیع رغبت نشان ندهند، در واقع مانع پیشرفت خود می شوند. او معتقد است که احتمالا زمانی که یک زن برای انجام کاری اعلام آمادگی می کند ، ازیک سال قبل آماده بوده و اضافه می کند معمولا میزان ترفیع در نظر گرفته شده برای مهندسان زن و مرد ، برابر است .

وودز تصدیق می کند که اغلب زن ها تمایل بسیار دارند تا برای هر کاری به طرز افراطی آمادگی داشته باشند ، اما این حساسیت ها و آمادگی بیش از حد مانع پیشرفت آنها می شود و اجازه نمی دهد فرصت های دیگری در اختیار زنان قرار بگیرد .

او به زنان عرصه کسب و کار پیشنهاد می کند که تعریف روشنی از آنچه می خواهند در آینده انجام دهند ، داشته باشند و به مراحل بعدی فکر کنند ، حتی اگر سخت و ترسناک به نظر برسد . به همین صورت زنانی که ترفیع گرفتند هم باید سعی کنند حداقل به روسای خود بفهمانند که این بالاترین و آخرین چیزی نیست که می خواهند به دست بیاورند . باید نشان دهند که می خواهند وظایفی را که در حال حاضر به عهده دارند ، به نحو احسن انجام بدهند ، اما در عین حال بلند پرواز هم هستند .

وودز هم چنین اشاره می کند که مردها در محیط کسب و کار به خوبی می دانند که چطور پرسه زدن در دفتر کار و گپ زندن با همکاران را جزئی از کار نشان دهند . آنها واقفند که صحبت کردن با رییس ، ملاقات اتفاقی با او در کنار دستگاه قهوه ساز و تعامل داشتن با او ، از ملزومات کار است ، در صورتی که زنان فکر می کنند این کار ها به معنی غافل شدن از کاری است که به آنها محول شده است .

استاد مدیریت وارتون ، متیو بیدول در این باره می گوید (( در محیط کار از زنان انتظار  می رود بیشتر به معیارها و ضوابط پایبند باشند و این به خاطر این باور کلیشه ای و مرسوم است که زنان ، نسبت به مردها از صلاحیت کمتری برخوردارند و هر خطایی که از آنها سربزند ، موجب تشدید و تقویت این طرز برخورد در رابطه با آنها به عنوان یک فرد می شود . بنابراین می توان تصور کرد که در چنین شرایطی به دست آوردن ترفیع ، سخت تر و پرمخاطره تر است ))

بر طبق تحقیقات بنیاد مگنزی در این تحقیق زنان 53درصد از مشاغل سطح پایین ( ابتدایی ) را به خود اختصاص می دهند و تعداد زیادی از آنها در همان شغل باقی می مانند . اما میزان حضور زنان در سطوح بالاتر با گذشت زمان به مقدار زیادی کاهش می یابد که آمار نشان می دهد 35درصد در مشاغل مدیریت ، 24درصد در معاونت ارشد و 19 درصد در هیات مدیره شرکت ها ، حضور زنان کاهش داشته است .

با استناد به تحقیق مذکور ، استخدام ، دادن ترفیع و جایگاه های بالاتر به زنان مستعد ، برای در اختیار داشتن برترین اندیشه ها و نبض رقابت در بازار، اهمیت بسرایی دارد ، چرا که امروزه زنان هستند که برای خرید تصمیم می گیرند .

اشتراک گذاری این نوشته در شبکه های اجتماعی :

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در google
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

fa_IR