مصاحبه با دبیر همایش

گفتگو با مدیرکارگروه IT همایش توسعه کارآفرینی زنان
بهمن ۳۰, ۱۳۹۵
سیزدهمین همایش ملی انجمن زنان کارآفرین برگزار شد
بهمن ۳۰, ۱۳۹۵

مصاحبه با دبیر همایش

fffakh
– خانم محتشمی‌پور لطفاً بفرمایید ایده برگزاری این همایش از کجا مطرح شد و چرا مورد استقبال قرار گرفت؟
می‌دانید که انجمن بیش از ۱۲ سال است که فعالیت‌های فرهنگی، آموزشی و ترویجی خود را در ارتباط با کارآفرینی زنان آغاز کرده است. یعنی درست پس از پایان یافتن «طرح ملی ترویج کارآفرینی زنان و توان‌افزایی زنان کارآفرین» در سال ۱۳۸۲ که منجر به شناسایی حدود ۲۴۰ زن کارآفرین در سراسر کشور شد.

طی این سال‌ها انجمن که به همت زنان کارآفرین تلاشگر ایرانی پایه‌گذاری شده بود، توانست با جدیت در راستای اهداف خود، که مهم‌ترین آن‌ها تبادل تجربیات زنان کارآفرین و صاحب کسب و کار با یکدیگر و انتقال این تجارب ارزشمند به نوکارآفرینان، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دختر بود، پیش رود. ما در پایان یک دهه فعالیت انجمن جلسات نقد و بررسی عملکرد انجمن را با اعضای محترم و نیز با نهادهای دولتی و غیر دولتی که طی طرح‌ها و برنامه‌های مشترک با انجمن آشنا شده بودند، برگزار کردیم و در سال‌های اخیر سعی کردیم از نقطه‌نظرات مطرح شده در آن جلسات استفاده کنیم. یکی از مسائل مورد تأکید ارتباط بیشتر با عوامل مؤثر در کارآفرینی از جمله دولت، بخش خصوصی و نهادهای مدنی و دانشگاه‌ها و نیز تقویت اقدامات ترویجی برای معرفی قابلیت‌های انجمن به جامعه هدف بود.
از سوی دیگر تجارب انباشته شده انجمن و دانش ضمنی اعضا می‌بایست به عنوان سرمایه اجتماعی مورد بهره‌گیری خود ما و بخش‌های دولتی و غیر دولتی قرار گیرد و در این زمینه هم ابتکار با همین نهاد مدنی است که خوشبختانه هنوز درگیر مشکلات بوروکراتیک و موانع پیچیده ساختاری و موضوعی قرار نگرفته است. با همین ملاحظات وقتی ایده برگزاری همایشی با بهره‌گیری از تجارب ۱۲ ساله انجمن توسط خانم فیروزه صابر مطرح شد، مورد استقبال هیأت مدیره قرار گرفت به‌ویژه از آن جهت که موضوع «توسعه» و شناسایی و چگونگی بهره‌گیری از «فرصت»ها در آن مورد توجه قرار می‌گرفت.
– با توجه به این‌که همایش‌های قبلی انجمن با تمرکز بر یک موضوع تخصصی برگزار می‌شد و در بیانیه پایانی برای بخش دولتی و غیر دولتی و همه عوامل مؤثر در کارآفرینی زنان در آن حوزه پیشنهادات و راهکارهایی ارایه می‌شد، در برنامه‌ریزی برای برگزاری همایش پیش‌رو با چالشی روبه‌رو نبودید؟
طبیعی است که در سازمان‌ها هم مانند خود انسان هرگونه تغییر عادت و رویه به آسانی صورت نمی‌گیرد. ما هم در انتخاب این مسیر جدید چندان آسان به وفاق نرسیدیم خاصه آن‌که تنوع موضوعات با تنوع خصلت‌ها و ویژگی‌های رفتاری صاحبان کسب و کار و کارآفرینان تناسب دارد. برای مثال حوزه گردشگری و صنایع دستی با صنعت و تجارت یا حوزه محیط زیست و کشاورزی با فناوری اطلاعات و ارتباطات تفاوت‌های بسیار دارند و همه این‌ها با کارآفرینی اجتماعی و فرهنگی. بنابراین اولین و مهم‌ترین چالش ما هم‌گرا شدن خودمان و همه مدیران کارگروه‌های تخصصی با یکدیگر بود که خوشبختانه در این زمینه هم انجمن توانست تجربه گران‌سنگ تازه‌ای به‌دست آورد. همه همایش‌های ما یک دبیر علمی و یک دبیر اجرایی داشت که در تعامل با یکدیگر و با بهره‌گیری از همکاری‌های صمیمانه اعضای داوطلب و نیز مشارکت‌کنندگان بخش دولتی و غیر دولتی کار را پیش می‌بردند اما این همایش یک دبیر داشت و مشاورین علمی که از ابتدا تا انتهای کار از ایده‌پردازی تا ایجاد هم‌گرایی و از برنامه‌ریزی تا اجرا گروه را، که متشکل از مدیران و دبیران ۵ حوزه تخصصی پیش گفته بود، همراهی کردند.
ما قبل از شروع کار طی چندین جلسه و کارگاه آموزشی نقشه راه را کشیدیم و با گفت‌وگوهای بسیار به اتفاق نظر رسیدیم و در مسیر نیز این تعامل میان کارگروه‌ها وجود داشت و در پایان با تلاش مشاوران علمی توانستیم در مورد نحوه ارائه مقالات و جمع‌بندی مباحث مطرح شده در جلسات تخصصی به وحدت نظر برسیم.
– از جلسات تخصصی سخن گفتید، لطفاً در مورد این جلسات توضیح بیشتری بدهید:
خدمتتان عرض کردم که این همایش با تمرکز بر ۵ حوزه تخصصی، که هر کدام پیش از این در یک همایش مستقل مورد بررسی قرار گرفته، طراحی شد. بنابراین اولین اقدام پس از تعیین دبیر همایش و ابلاغ حکم به او انتخاب مدیران کارگروه‌ها بود و در انتخاب این مدیران هم دقت زیادی به عمل آمد که هم انجمن و اهداف آن را خوب بشناسند، هم در حوزه تخصصی خود مقبول و کارآمد باشند و هم بتوانند ارتباط خوبی با بخش‌های مرتبط دولتی و غیر دولتی بگیرند و بالاخره ویژگی‌های مدیریتی لازم را دارا باشند. هم‌چنین دقت کردیم که با توجه به گستره ملی فعالیت‌های انجمن حتماً از قابلیت‌های اعضای شهرستانی‌مان بهره‌مند شویم. و سرانجام خانم‌ها یارعلی، پارسی، داننده، احسانی و نادری به عنوان مدیران کارگروه‌های فرهنگی- اجتماعی، محیط زیست و کشاورزی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، گردشگری و صنایع دستی و صنعت و تجارت انتخاب شدند و ایشان نیز همکاران خود را به عنوان دبیر کارگروه‌ها (خانم‌ها ایزدیان و عرب، عزیزنژاد، سلوکی، شاهمردای و نقوی) انتخاب کردند. گام بعدی شناسایی زنان کارآفرین و صاحب کسب و کار هر حوزه، شامل اعضای انجمن، کیس‌های همایش‌ها و سایرین بود که از آنان در جلسات تخصصی دعوت به عمل آمد تا ضمن طرح مشکلات و چالش‌های کارآفرینی زنان بر امکانات و فرصت‌ها تمرکز بگیرند. نتایج این بحث‌ها در قالب یادداشت، پاورپوینت و گزارش در نشست‌های بعدی که با حضور مسئولین و صاحب‌نظران هر حوزه به صورت جداگانه برگزار شد، ارائه شد. این بخش از نشست‌ها از این جهت حائز اهمیت بود که فرصت بیشتری در اختیار مدیران دولتی و غیر دولتی و تشکل‌ها و نهادها و دانشگاهیان و صاحب‌نظران گذاشته شد تا ضمن معرفی فرصت‌ها و امکانات در سطح کلان، تنگناها و چالش‌ها را از منظر خود بیان کنند. البته بعضی نشست‌ها کامل نبود یعنی مسئولین مرتبط امکان حضور نیافته بودند که از آن‌ها در جلسات فرعی دعوت به عمل آمد تا حتی‌المقدور جمع‌بندی‌ها کامل باشد. حاصل همه این نشست‌ها هم یکسان نبود. یعنی به نسبت درک مشترک از اهداف همایش کیفیت بحث‌ها و غنای آن متفاوت بود.
– با این اوصاف این بار همایشی متفاوت خواهید داشت؟
دقیقاً. همایش سیزدهم ما به نوعی هم جمع‌بندی همایش‌های پیشین است با نگاهی توسعه‌گرا و هم برای اولین بار مبحث اکوسیستم کارآفرینی زنان در ایران در آن مطرح می‌شود. شکل آن هم متفاوت است. در دوازده همایش قبلی ما علاوه بر سخنرانان اصلی، ارائه مقاله و کیس داشتیم که بر اساس فراخوان و داوری هیات علمی به آن‌ها دست می‌یافتیم و انتخاب و معرفی می‌کردیم اما در این همایش همه این کاوش‌ها و پژوهش‌ها و دریافت‌ها قبل از همایش در قالب همان نشست‌ها و مطالعه‌ها و بررسی‌های جنبی آن صورت می‌گیرد و حاصلش در قالب ۵ مقاله کاربردی – ترویجی در نشست صبح همایش ارائه می‌شود. در نشست بعدازظهر نیز با حضور مسئولان دولتی مرتبط با حوزه‌ها که وظیفه سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و اجرا را عهده‌دار هستند جمع‌بندی از مجموعه مباحث متنوع و متعدد مطرح شده صورت خواهد گرفت و در قالب بیانیه‌ای قرائت خواهد شد.
– آیا تا این لحظه که برای ویژه‌نامه همایش مصاحبه می‌کنید از روند کار راضی هستید و فکر می‌کنید این همایش به اهداف موردنظر و از پیش تعیین شده برسد؟
معمولاً دست‌یابی به صد در صد اهداف ممکن نیست اما همه تلاش دوستان ما در انجمن در این جهت قرار گرفته و امیدواریم به نتایج موردنظر برسیم. علاوه بر آن باید اذعان کنم در کنار اهداف اصلی همایش، ما دست‌آوردهای ارجمندی داشته‌ایم که شاید برای اولین بار محقق شده است از جمله هم‌گرایی و هم‌افزایی اعضا در حوزه‌های مختلف با همه تفاوت‌هایی که پیش از این ذکر شد و زمینه‌سازی برای فعال شدن کارگروه‌های تخصصی در انجمن و کمک به تکمیل بانک اطلاعات زنان کارآفرین و نیز تقویت شبکه زنان کارآفرین. این‌ها دست‌آوردهای بزرگی است که امیدواریم بتوانیم از آن بهره لازم را ببریم.
– نکته آخر؟
بر خود لازم می‌دانم از تک‌تک اعضای همراه و شریک و یاورمان در انجمن و نیز کلیه مشارکت‌کنندگان دولتی و غیر دولتی که حمایت‌های معنوی‌شان ما را دلگرم کرده و مشارکت‌های مادی‌شان تسهیل‌گر امور اجرایی همایش بوده نهایت سپاس را داشته باشم. بی‌تردید این تجربه ارجمند را فراموش نمی‌کنیم و در برنامه‌ها و فعالیت‌های بعدی انجمن از آن بهره خواهیم گرفت.